Sunday 20 February 2011

Bahagian 1: Perkahwinan





1. Unjuran Perkahwinan

Dari Abdullah bin Mas'ud, Rasulullah ada bersabda, maksudnya:


"Wahai para pemuda, barang siapa di antara kamu telah sanggup berkahwin, hendaklah berkahwin. Kerana berkahwin itu akan lebih menundukkan pandangan dan membentengi kemaluan. Dan barang siapa yang belum mampu, hendaklah dia berpuasa kerana berpuasa itu ibarat kebiri"

Perintah ini ditujukan kepada para pemuda kerana mereka dianggap sebagai orang yang memerlukan kaum perempuan.

         Terdapat juga pendapat lain dari para ulama yang menyatakan tentang erti kahwin dimana " barang siapa yang telah mampu bersetubuh lagi sanggup menanggungnya, maka hendaklah berkahwin. tetapi sesiapa yang belum boleh kerana tidak sanggup menanggungnya, maka hendaklah dia berpuasa agar dapat menahan nafsunya dan  menghilangkan rasa berahinya sepertimana orang kebiri".(kebiri bermaksud memotong kedua zakarnya atau maksud lain mandul). Puasa disini menerangkan bahawa puasa dianggap sebagai pengembiri kerana ia mengurangkan makan dan  minum yang dapat mengekang syahwat.

2. Memilih Isteri


"Dari Anas Berkata, Rasulullah pernah melarang umatnya dari membujang.'kahwinlah kamu dengan perempuan penyayang lagi subur agar aku boleh berbangga tentang kami di depan umat yang lain pada hari kiamat kelak."

         Membujang membawa maksud menjauhi kaum hawa dan tidak mahu berkahwin agar lebih dekat kepada Allah s.w.t. Perempuan yang subur membawa erti yang mempunyai ramai anak. Untuk kita mengetahui tahap kesuburan perempuan itu adalah dapat dilihat dari keluarganya. Penyayang pula bermaksud perempuan yang baik dan cinta kepada suaminya. Rasulullah amat berbangga dengan jumlah umatnya yang semakin ramai kerana jumlah yang ramai akan memberi pahala yang banyak kepadanya.

"Dari Abu Hurairah berkata; Perempuan dikahwini kerana empat perkara; hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Tetapi hendaklah kamu memilih perempuan yang beragama supaya selamat kedua tangannya".
                                                                 (Riwayat Bukhari dan Muslim)

      Hadis ini menceritakan mengenai kebiasaan lelaki dalam memilih teman hidup atau isteri. Malahan Rasulullah sendiri ada menyarankan agar lelaki memilih perempuan yang  beragama. Ada riwayat yang melarang lelaki mengahwini perempuan bukan kerana agamanya. Ibn Majah, Bazar dan Baihaqi meriwayatkan hadis dari Abdullah bin Amr:

"Janganlah kamu berkahwin dengan perempuan hanya kerana kecantikan, mungkin mereka akan merugikan. Dan janganlah kerana hartanya kerana boleh menjadikan derhaka.Tetapi kahwinlah kerana agamanya. Sesungguhnya seorang hamba perempuan yang hodoh tetapi mempunyai agama ialah lebih baik"

3. Hikmah Berkahwin

       Islam menganjurkan perkahwinan kerana ia mempunyai pengaruh yang baik bagi pelakunya sendiri, masayarakat dan seluruh umat manusia.

  • Naluri seks merupakan yang paling kuat yang memerlukan jalan keluar. Sekiranya jalan keluar tidak dapat memuaskannya, maka ramai manusia akan menghadapi masalah. Dengan berkahwin, badan akan segar, jiwa tenang, mata terpelihara dari yang haram dan perasaan tenang menikmati sesuatu yang halal.
         Dari Abu Hurairah bahawa Nabi s.a.w bersabda, maksudnya:
         "Sesungguhnya perempuan itu menghadap dan membelakangi dengan rupa syaitan. 
          Jika seseorang di antara kamu tertarik kepada seorang perempuan, hendaklah 
          dia didatangi isterinya agar nafsunya dapat disalurkan."

  •  Berkahwin adalah jalan yang terbaik bagi kebaikan anak-anak, memperbanyakkan keturunan dan memelihara nasab dengan baik sebagaimana yang dikehendaki Rasulullah s.a.w. Jumlah keturunan yang ramai merupakan suatu kemegahan sehingga ada beberapa bangsa yang ingin meramaikan jumlah mereka dengan memberi perangsang melalui pemberian upah.

  • Naluri keibuan dan kebapaan akan tumbuh dalam suasana hidup dengan anak-anak dan akan lahir rasa ramah, cinta dan sayang yang merupakan sifat baik yang menyempurnakan kemanusiaan seseorang.

  • Menyedari tanggungjawab beristeri dan menanggung anak-anak akan menimbulkan sikap rajin dan sungguh-sungguh. Dia akan bekerja kerana dorongan tanggungjawab itu.

  • Pembahagian tugas, yang satu menguruskan rumahtangga sedangkan yang lain bertugas mencari rezeki di luar sesuai dengan batas tanggungjawab suami isteri dalam menanggung tugas masing-masing.

  • Dengan perkahwinan dapat membuahkan hubungan kekeluargaan, meneguhkan rasa cinta antara keluarga dan memperkuatkan hubungan kemasyarakatan yang direstui oleh agama Islam. 





1 comment:

  1. kalau ada sesiapa yang sudi beri komen atau pandangan.. dipersilakan...

    ReplyDelete